Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

بالصور .. ضبط تماثيل أثرية بطريق القطامية بالسويس ..المهرب : انا دوري اوصل بس !!

 

تمكنت مباحث مديرية أمن السويس من القبض علي مهرب للأثار وبحوزتة أثنين من التماثيل الأثرية بطريق القطامية – العين السخنة قبل قيامه  من المرور بالطريق للوصول الي مدينة الغردقة بالبحر الأحمر لتسليم القطع الأثرية لمهربين أخرين.

وأعترف المهرب عن قيامة بنقل التماثيل الأثرية من القاهرة الي مدينة الغردقة بالبحر الأحمر مقابل حصوله علي نصف مليون جنيه، وأنه مجرد مسئول عن النقل بين مهربي الأثار.

كان اللواء دكتور مصطفي شحاتة، مدير أمن السويس، تلقي اخطارا من العميد محمد والي مدير المباحث الجنائية بمديرية الأمن بتلقي معلومات من مصادر سرية عن استعدادا أحد مهربين الأثار بالمرور من طريق القطامية – العين السخنة لتوصيل تماثيل أثرية الي مهربين أثار في مدينة الغردقة.

وبقيام مدير المباحث الجنائية العميد محمد والي والرائد محمد عادل رئيس مباحث قسم شرطة عتاقة بأعداد كمين أمني بطريق القطامية – العين السخنة، تم القبض علي المتهم " هـ . م "  الذي كان يحاول المرور بسيارتة وبتفتيش السيارة عثر علي التماثيل.

وأعترف المهرب، أن دورة يقتصر تسلم القطع الأثارية من تجار أثار بالقاهرة وتسليمها الي مهربين للأثار بمدينة الغردقة بالبحر الأحمر وأنه يحصل علي نصف مليون جنية مقابل التوصيل فقط.

 

116 57c91

قيم الموضوع
(0 أصوات)

فيس بوك

Ad_square_02
Ad_square_03
.Copyright © 2024 SuezBalady