طباعة هذه الصفحة

السيسي يتصدر التريند.. ومغردون: «مؤسس الجمهورية الجديدة

By كانون2/يناير 14, 2022 548

دشن عدد كبير من رواد "السوشيال ميديا" هاشتاج  #السيسي، وتصدر الهاشتاج قائمة الأكثر تداولا على تويتر.

بعد ختام فعاليات النسخة الرابعة لمنتدى شباب العالم، بحضور الرئيس عبد الفتاح السيسي، ولفيف من رؤساء الدول والقادة ورؤساء الحكومات، قائلاً الرئيس للمراسلين الأجانب: "هو أنتم هتحبوا شعبنا أكتر مننا؟ هو أنتم خايفين على بلادنا أكتر مننا؟ البلد دي عايزة تعيش، والشعب عاوز يكبر وينمو، زي ما الباقي كبر وبقى حكاية، محدش يعيقنا ويعرقلنا بالكلام ده، وتاني بقول محدش هيحب شعب مصر أكتر مننا، بس احنا بنحبه صح".

وقالت السيدة انتصار السيسي، عبر صفحتها الرسمية بـ"فيس بوك": "بكل فخر واعتزاز تابعت بحماس فعاليات النسخة الرابعة من منتدى شباب العالم، فقد كنا فى احتياج إلى حوار صريح ومباشر مثل هذا حول مستقبل العالم ما بعد الجائحة وخطر التغيرات المناخية، وقد وفر المنتدى، بأفكار شبابه، فرصة لهذا بشهادة الجميع".

وجاءت أبرز التغريدات كالآتى: 

كتب سامح :"هنيئاً لأم الدنيا واهلها الاعزّاء وقيادتها النجاحات المتتالية التي تحتفل بها" ، وكتب هانى :"احنا بنشتغل في كل مكان في مصر.. ومش هنبطل شغل لحد ما بلدنا تبقي بلد بجد وتبقي حكاية " ، وكتب مؤمن :"#السيسي_بيغير_مصر_للافضل من حقل ألغام الى مدينة ساحرة العلمين الجديدة " ، وكتب محسن :" الرجل ده اتحمل ما لم يتحمله بشر قله ادب وتنمر وتقليل منه علي مدار سبع سنين، لكن عنده حلم ومتمسك بيه انه يغير الواقع، انه ينقلنا نقله حضاريه لاننا ببساطه نستحق ويا ليت قومي يعلمون! " ، وكتب خالد " مصر فتبقى اد الدنيا ان شاء الله بجهد رئيسها وابنائها ".

وكتبت سماح :" دا إحنا كان عندنا نزول إضطراري اليوم فى الاقصر زي ما انتوا شايفين حمدالله على السلامة يا حبيبي انت في مصر أم الدنيا" ، وكتبت ندى :" رجل صدق مع الله ومع نفسه فحول مصر بفضل الله من حال الى حال " ، وكتبت منى :" تمنته شعوب سقطت وتاهت ان ينقذها من النفق المظلم الذي تاهو فيه تحت مسميات وكلمات براقه لم يجدوا خلفها الا الخراب " ، وكتبت سوسن :" الرئيس السيسي  رجل المهام الصعبه عشان إللي محروق نار مننا يولع أكتر الجمهورية الجديدة " ، وكتب عمرو :"السيسي ريسنا حبيبنا حارسنا اختار أنه يحمي مصر ومايسبناش لخرفان البنا تفترسنا " ، وكتب ايمن :" فاكرين السيسى لما استلم مصر كانت أزاى ودلوقتى أزاى ربنا يباركلك ياريس ، السيسي غير مصر فعلا للافضل ومافيش عندة كلمه مستحيل ...ومش بس كده دا بيحقق الاحلام كمان .زيارة قادرون ".

وكتبت سحر :" اول رئيس جمع الشباب وانصت لهم بل وجمع لهم شباب العالم تحت مظلة وسقف مصر للاضطلاع على كل التجارب والرؤى والافكار بشكل مباشر كما يعرض ايضا التجربة المصرية ويرد بنفسه على المشككين والمغيبين على كل الامور العالقه دون خوف او تردد هي دي مصر "، وكتب صادق :" السيسي هو مؤسس الجمهورية الجديدة ، المدد والعون من عند الله،  لا بيكل ولا بيمل وسايبها علي ربنا وبيسعي ومش فارق معاه كرسي ولا غيره وهو اصلا مش زي غيره " ، وكتب فؤاد :" عندما نقول  #مصر_بخير_مع_السيسى فإن ذلك يعني أن هناك عملية تنمية مستدامة،حققت الكثير من الإنجازات على أرض الواقع وملموسة لكل المصريين ومن ينكرها فهو جاحد أو مُضَللْ،إصلاح أحوال مصر يحتاج استقرارا ووقتا وعزيمة وعمل واصطفاف خلف قيادة نثق فيها وفي نزاهتها وقدرتها على الإصلاح المتتدرج ".

قيم الموضوع
(0 أصوات)
منى اسماعيل

أحدث مقالات منى اسماعيل